Własny butik odzieżowy – to wcale nie jest takie trudne
Czy jesteś zawsze na bieżąco z aktualnymi trendami i kierunkami mody? A może uważasz modę za najskuteczniejszy sposób wyrażania siebie lub znalazłeś ciekawą niszę? Otworzenie sklepu odzieżowego nie jest trudnym zadaniem, ale nie jest to też bułka z masłem.
Sprawdź lokalny rynek i lokalizacje
Pierwszym krokiem w otwierania sklepu odzieżowego jest przeprowadzenie badania rynku i sprawdzenie, czy planowana przez ciebie lokalizacja sklepu odzieżowego jest odpowiednia. Przede wszystkim sprawdź, jak rozwija się branża sklepów odzieżowych. Oceń, czy wzrost lub spadek obrotów wynika ze zmian ilościowych (więcej lub mniej sprzedawanych ubrań) lub wartości (czy pewne części garderoby stają się droższe czy tańsze?). Może warto zająć się niszą, której nikt nie oferuje? Może sprzedawać śpiochy dla dorosłych, bieliznę haftowaną albo kożuchy ze skóry muflona. Będziesz także musiał zidentyfikować i przeanalizować wszystkie sklepy odzieżowe, które uważasz za konkurencję. Tutaj koniecznie musisz postawić sobie pytanie:
- co oferują i czy różnią się od ciebie
- w jaki rodzaj klienta celują i jak się z nim komunikują
- jakie ceny ustalają na różne kluczowe części garderoby
Podejmij wysiłek, aby wpaść do każdego konkurencyjnego sklepu odzieżowego i ocenić sposób, w jaki działa. Obserwowanie tego, co robią Twoi konkurenci, pomoże Ci znaleźć sposoby na odróżnienie się od nich, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do sukcesu twojej firmy. Niezbędne jest również poznanie swoich klientów pod względem demografii.
Przygotuj biznesplan - mapa twojej inwestycji
Biznesplan jest niezbędnym dokumentem dla każdego, kto chce otworzyć własny sklep odzieżowy. Jest to dokument, którym będziesz starał się pozyskać finansowanie ze swojego banku lub potencjalnych inwestorów, więc musisz zadbać o to, aby był dobrze napisany. W biznesplanie musisz uwzględnić wszelkie koszty. W butki będzie to zakup np.: zakup wieszaków, manekiny męskie i damskie, kasy fiskalne, meble, lustra i inne elementy wyposażenia. Musisz też koniecznie uwzględnić stałe koszty ponoszone co miesiąc jak czynsz, opłata za media i pensje załogi. Przygotowując biznesplan załóż spodziewane obroty i przychody. Nie zakładaj najbardziej optymistycznego planu. Lepiej być realistą niż się zawieść. Powinieneś mieć też przygotowaną poduszkę finansową. To stworzy dla ciebie spokojne warunki pracy i rozwijania biznesu. Takie zabezpieczenie finansowe powinno wystarczyć na około trzy miesiące działania butiku przy założeniu, że nie czerpiesz zysków.